Forum Forum Dąbrowskiego Klubu Fantasyki  Bastion Strona Główna Forum Dąbrowskiego Klubu Fantasyki Bastion
Klub Miłośników Fantastyki w Dąbrowie Górniczej
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

1 IX 1939 - Bitwa pod Chojnicami

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Dąbrowskiego Klubu Fantasyki Bastion Strona Główna -> Memoir '44 / Nasza Twórczość
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CMDR Blue R
Moe hobby to pisanie postów A.I



Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 2248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dąbrowa Górnicza

PostWysłany: Pią 22:28, 11 Gru 2009    Temat postu: 1 IX 1939 - Bitwa pod Chojnicami

_________________________________________Bitwa pod Chojnicami - 1 września 1939 _________________________________________


Tło historyczne:
Strona niemiecka postrzegała Chojnice, stanowiące duży węzeł komunikacyjny, jako ważny punkt strategiczny. Jednoczesne zajęcie stacji węzłowych Chojnic i Tczewa, leżących na tranzytowej linii kolejowej Berlin-Królewiec, miało przynieść duże korzyści strategiczne, polegające na uzyskaniu bezpośredniego połączenia terytorium Niemiec z Prusami Wschodnimi, zaś wojskom polskim bardzo niekorzystne efekty w postaci odcięcia jednostek działających w północnej części Pomorza od tych, które walczyły na południu. Niemcy liczyli na szybkie i względnie łatwe opanowanie Chojnic ze względu na ich przygraniczne położenie. Sprzyjającymy czynnikami miały być zaskoczenie, przewaga militarna oraz informacje siatki wywiadowczej działającej na terenie miasta i okolic. Do ataku na Chojnice szykowała się 20 Dywizja Zmotoryzowana pod dowództwem gen. Mauritza von Wiktorina ze składu XIX Korpusu Pancernego gen. Heinza Guderiana.
Zażarte walki trwały na odcinku między szosą do Charzyków a jeziorem. Dochodziło tam do bezpośredniej walki wręcz. Ostatecznie pierwsza linia obrony została przez polskie oddziały utrzymana do godz. 14, kiedy 1 bat. strz. – odsłonięty od południa – musiał się wycofać na drugą linię obrony. Wobec narastającej przewagi Niemców, aby nie dopuścić do całkowitego zniszczenia polskich wojsk, ok. godz. 14 gen. S. Grzmot-Skotnicki wydał rozkaz opuszczenia miasta oraz odwrotu w rejon Rytla.
Niemiecki pościg za wycofującymi się polskimi oddziałami powstrzymał 18 Pułk Ułanów Pomorskich, który zajmował pozycje na lewym skrzydle obrony Chojnic. W godzinach popołudniowych przeprowadził on szarżę częścią pułku w rejonie miejscowości Krojanty. Pościg zatrzymano, ale szarżujące szwadrony dostały się pod ogień niemieckich samochodów pancernych, ponosząc ciężkie straty (m.in. zginął płk K. Mastalerz). Wycofujące się oddziały zgrupowania chojnickiego uniknęły odcięcia od pozostałych jednostek Armii "Pomorze".
Pole walki jest ustawione, linie bitewne są wyrysowane, Ty dowodzisz. Reszta jest historią.

Wprowadzenie:
Dowódca Osi:
Weź 6 karty dowodzenia
Zaczynasz grę

Dowódca Polski:
Weź 4 karty dowodzenia


Warunki zwycięstwa:
4 medale

Zasady specjalne:
Most na rzece Brda liczy się jako tymczasowy medal dla dowódcy Osi
Oddział piechoty niemieckiej w Schlochau jest wyposażony w moździerze.
Polskie jednostki pancerne to czołgi lekkie. W walce stosują liczbę kości walki piechoty. Pozostałe zasady są identyczne jak dla czołgów
18 pułk ułanów pomorskich to kawaleria. Oprócz standardowych zasad kawalerii, wycofująca się kawaleria może wycofać się przy 1 lub 2 flagach o 2 lub 3 pola, o ile teren nie ogranicza ruchu. W takim przypadku kawaleria musi wycofać się o tyle pól, ile wyrzucono przeciw niej flag.
-Niemcy posiadają całkowite panowanie w powietrzu. Jeżeli gracz Polski wylosuje kartę Air Power odkłada ją i losuje kolejną kartę
-Zasady Blitzkriegu. Gracz niemiecki może użyć ruchu 1 jednostki na swojej części planszy jako nalot z siłą 1 kości walki na maksymalnie 4 sąsiadujące ze sobą jednostki polskie znajdujące się w "jego" części planszy. Polskie czołgi mogą poruszyć się do 2 pól i walczyć lub 3 pola i nie walczyć.
-Zasady lotnicze są opcjonalne. Jeżeli są stosowane, wtasuj obie karty Air Sortie do talii
-"Tuż przed 5" - gra zaczyna się przy widoczności 1. Przed każdą rundą niemiecką, gracz Osi rzuca 4 kośćmi. Za pierwszą wyrzuconą gwiazdę widoczność zwiększa się do 2 pól. Przy drugiej wyrzuconej gwieździe widoczność osiąga wartość 6. Dodatkowo do czasu aż widoczność zwiększy się do wartości 6, oddalenia się przez jakąkolwiek jednostkę niemiecką dalej niż 2 pola od swojej strony planszy lub ataku na jakąkolwiek polską jednostkę, gracz polski nie może atakować jednostek Niemieckich, ani też zbliżać się do niemieckiej krawędzi mapy bliżej, niż na 3 pola. Do czasu zwiększenia widoczności do 6 pól, gracz niemiecki nie może zagrać kart Air Power lub Air Sortie.





Komentarz autora:
Nudziło mi się dziś w oczekiwaniu na zamówioną książkę... Więc pan google i wikipedia w dłoń i stworzyłem bitwę. Początkowo miała to być potyczka pod Krojantami, ale jakoś się rozbudowała. Zagrałem 4 gry... Cóż... 2 pierwsze wygrali Niemcy. Potem... W trzeciej bitwie polskie czołgi TK użyły 2 razy pod rząd Armor Assault, niszcząc siły Niemieckie (łącznie z Panzerami). W drugiej bitwie szarża 18 pułku ułanów pomorskich, dzięki karcie Behind Enemy Lines, nie zaczończyła się w Krojantach, ale doszła aż do... Schlochau (pol. Czułchów)!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Dąbrowskiego Klubu Fantasyki Bastion Strona Główna -> Memoir '44 / Nasza Twórczość Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin